67-08 „Pěkným příkladem je ubývání Měsíce. Nám se zdá, že se Měsíc mění, ale ve skutečnosti je stále stejný.“ (dŠP Džananivásovi dásovi, 27. srpna 1967)

 

68-01 „Ano, cokoliv, o čem nemáme žádné ponětí, neznámá částice, to je zastoupení Paramátmy. Ano, tvůj výklad je zcela přijatelný, protože z védské literatury víme, že duchovní částice má rozměr l/10 000 konečku vlasu. Jestliže přijmeme závěr fyzika o rozměru duše, je již 100krát menší než to, co již objevili. Ale jakkoliv malá může být, existuje rozměr duchovní duše, který možná přesahuje poznání lidských vědců. Zmatek musí pokračovat, protože tento rozměr duchovní duše je mimo dosah experimentující mysli a chápání. Proto ten zmatek. Musíte tedy přijmout zkušenost s duchovní duší z védské literatury. Pokud se ji člověk snaží poznat jinak, zůstane zmaten. Jde o věci, které jsou mimo jejich poznání experimentálním způsobem, a pokud se je snaží pochopit stejným experimentálním poznáním, je to zmatek. Je třeba je pochopit sestupným procesem učednické posloupnosti neboli deduktivním procesem, což znamená například, že moje matka říká, že tento muž je můj otec, a já to přijímám, neexistuje žádná zkušenost. Jméno Boha je tedy Adhókšadža, což znamená, že přesahuje experimentální poznání. Můžete je informovat o tom, že ve védské literatuře (Padma Purána) existuje výrok, že rozměr duše je l/10 000 konečku vlasu. To je váš úkol a já vám budu pomáhat, jak jen bude možné. Děkuji ti za tvůj slib, že mi budeš posílat jeden dopis týdně.“ (dŠP Džanárdanovi, 21. ledna 1968)

 

68-12 „Pokud jde o tvoji otázku ohledně planetárních systémů, planety jsou uspořádány v každém vesmíru ve vrstvách jako okvětní lístky lotosu. V každé vrstvě se mísí nebeské, pekelné a střední planety. Na vnější vrstvě jsou tyto tři druhy planet, na středních vrstvách jsou tři druhy planet a na nejvnitřnější vrstvě se nacházejí tyto tři druhy planet. Nad těmito vrstvami je uprostřed Brahmalóka, kde sídlí Pán Brahmá, stvořitel. Planeta Země a planeta Měsíc jsou obě na stejné vrstvě, ale Země je střední planetou a Měsíc je nebeskou planetou.“ (dŠP Rúpánugovi, 20. prosince 1968)

 

68-12 „Obdržel jsem kopii článku vytištěného v University District Heraldu a velmi ti děkuji za tvoje pěkné úsilí zveřejňovat vaše chrámové aktivity. Rád uslyšíš, že právě včera Los Angeles Times otiskly můj názor na cestu na planetu Měsíc. Taková práce s místními novinami, jakou pěkně konáš, je velmi dobrá. Snaž se propagovat naše činnosti co nejvíce. Vždy jednej tak, aby tě májá nerušila. Zpívej Hare Krišna tolikrát během dne, kolikrát jsi schopen. Zaplň svůj čas uctíváním Božstev v plné spolupráci s Gadžéndrou dásem a nebudou žádné problémy. Až vyjde více tištěných článků o vašich činnostech, prosím posílej je dál, je povzbudivé vidět, jak pěkně pracujete. Doufám, že vás všechny tento dopis zastihne v dobrém zdraví.“ (dŠP Upéndrovi, 29. prosince 1968)

 

69-01 „Pokud jde o tvoji otázku o evoluci, měl bys vědět, že aspekty této teorie, které jsou ve skutečnosti správné, nepředstavují žádný rozpor s védskou verzí. Celé téma bylo velmi pěkně vysvětleno v článku ve Zpátky k Bohu ,Evoluce, Bůh, který selhává‘. Odkazuji tě na tento článek, který vyšel několik čísel zpět. To by mělo objasnit tvoje otázky.“ (dŠP Upéndrovi, 16. ledna 1969)

 

69-02 „Pokud jde o tvého německého známého, chápu, že to může být velmi inteligentní člověk a věří ve vědu, ale i ten nejpokročilejší vědec závisí na výrocích autorit. Věda začíná s nějakými konkrétními daty, stejně jako Sir Isaac Newton objevil zákon gravitace a tolik vědeckého pokroku závisí na takových autoritativních výrocích. I vědecké poznání tedy musí spočívat na důkazech autority. Přiznává, že jsme všichni duchovní duše uvězněné uvnitř těla, a věří, že toto tělo je složeno z různých chemikálií, o kterých toho hodně víme. Bohužel se všemi těmito chemickými kombinacemi nemůžeme takové tělo vytvořit, to je také vědecký fakt. Tak jako je rásagulá mléčný výrobek, jak každý ví. Ale jak udělat rásagulu z mléka vyžaduje další odborné znalosti. Proto jen vědět, že toto tělo je vytvořeno z chemikálií, není dostatečné poznání. Když někdo dokáže vytvořit podobné tělo se známými chemikáliemi, pak ho je třeba považovat za zkušeného vědce. Duchovní duši nelze hmotnými vědeckými prostředky odhalit, ale pokud bude člověk naslouchat autoritě, může jí porozumět. Ten pán je zklamaný, že se asi nikdo nikdy nedozví nic o duši, ale to není pravda. My víme, co je duše, jak jedná, jak se převtěluje z jednoho těla do druhého nebo z jedné planety na druhou. Známe to velmi vědecky a jsme o tom pevně přesvědčeni. Můžeme vyvrátit jakékoliv dogmatické argumenty proti tomuto přesvědčení. Jak to děláme? Jednoduše proto, že naše porozumění začíná údaji z autoritativních zdrojů, jako jsou Krišna nebo Jeho zástupce. V Bhagavad-gítě mluví Pán Krišna o duchovní duši od samého počátku. Pokud člověk nechápe, co je touto duchovní duší, jeho další pokrok k Nejvyšší Duši, Bohu, nemá žádnou hodnotu.

Tento pán je zmatený ve svém porozumění toho, odkud jsme přišli, co jsme a kam jdeme. Ale my jsme si  tím jisti. Pokud tedy chce poznat všechny tyto věci, existuje pravý zdroj pro porozumění těmto problémům, pokud bude souhlasit s tím, že bude pokorně naslouchat autoritativním výrokům, tak jako věří v autoritativní výroky Sira Isaaca Newtona. Buď tedy přijmout výroky Sira Isaaca Newtona, nebo Pána Krišny, začátkem je jakási víra. Naneštěstí takzvaní vědci obvykle dovedou vložit svou víru v Sira Isaaca Newtona, ale ne ve výroky Krišny nebo Jeho představitelů. Snaž se mu to tedy vysvětlit tímto způsobem.“ (dŠP Góvinda dásí, 10. února 1969)

 

69-02 „Až příště přijedu do Columbusu, určitě vás s vaším dobrým manželem zasvětím. Pochopil jsem, že váš manžel je studentem psychologie, a vědomí Krišny je vrcholem psychologických studií. Ze Šrímad-Bhágavatamu víme, že Krišna je původním vědomím a středem veškerého psychologického dění, čili myšlení, cítění a vůle. Všichni jsme nedílnými částmi Nejvyššího myšlení, cítění a vůle, ale naše současné myšlení, cítění a vůle jsou znečištěny oblakem nevědomosti. Přemýšlíme, cítíme a přejeme si zvráceným způsobem. Celé hnutí pro vědomí Krišny je pokusem odklonit stejné myšlení, cítění a vůli do jejich původního ryzího postavení. Jste vzdělaný pár a vaše spolupráce s tímto hnutím může nesmírně pomoci propagovat toto pro lidstvo nanejvýš potřebné a naléhavé poselství.“ (dŠP paní Cline, 22. února 1969)

 

69-03 „Naše žáky, stejně jako sami sebe bychom měli vychovávat v tom duchu, že i když je celý svět proti nám, což není možné, sankírtanové hnutí musí být šířeno bez jakéhokoliv odkazu na archeologické důkazy nebo jakýkoliv takový vědecký pokrok v poznání. Kromě toho argument, že archeologické důkazy přivedou mnoho lidí k přijetí filozofie Pána Čaitanji, nepodporuje žádný důkaz. Například princip křesťanského náboženství je nyní založen na archeologických důkazech, ale přesto nejsou lidé celého světa přitahováni ke křesťanskému náboženství. Dokonce i velký vědec, profesor Albert Einstein, byl náboženstvím žid. Protože křesťanské náboženství podává důkaz v podobě archeologického objevu, on se přesto nestal křesťanem. Žádné náboženství nepřijímá celý svět, to je fakt. Mohu ti dát výrok profesora Alberta Einsteina, ve kterém říká: ,Nejkrásnější a nejhlubší pocit, který můžeme zažít, je ve vnímání mystična. Je to sprcha veškeré skutečné vědy. Ten, komu je tento pocit cizí, nedokáže stát v úžasu, je stejně dobrý jako mrtvý. Toto hluboce emocionální přesvědčení o přítomnosti vyšší racionální síly, která je vyjevena ve srozumitelném vesmíru, tvoří mou představu o Bohu.‘

Myslím si, že naše hnutí Hare Krišna následuje stejné pojetí Boha tím, že probouzí neprojevený transcendentální pocit lidské bytosti bez ohledu na náboženskou víru. V našem táboře všichni moji žáci pocházejí z různých náboženství, většinou křesťanského nebo židovského, a proč přijímají toto sankírtanové hnutí, pokud neexistuje probuzení mystických pocitů popsaných velkým vědcem jako Albert Einstein?“ (dŠP Džanárdanovi, 2. března 1969)

 

69-07 „Zrovna dnes ráno jsem požádal Purušóttamu, aby tě informoval o zvýšení nákladu čísla 26, protože článek ,Za vesmírem‘ je velmi zajímavý. V současné atmosféře kosmického výzkumu bude tento článek velmi oceňován a lidé poznají, že nejsme sentimentalisté. Náš základ je pevný, vědecký a autorizovaný. Moderní astronauti se snaží dostat na planetu Měsíc a dokonce, i když se tam dostanou, nemohou tam žít. A dokonce, i když tam žijí, není to trvalé. Náš záměr je daleko větší, ušlechtilejší a vznešenější než těchto astronautů, protože se snažíme dosáhnout nejvyšší planetu, Krišnalóku, a žít tam věčně ve společnosti s Krišnou. Krišna také uvedl v Bhagavad-gítě, že i když se dostaneme na nejvyšší planetu, Brahmalóku, musíme se přesto vrátit, ale pokud se dostaneme na Krišnalóku, žádný návrat do tohoto hmotného světa neexistuje.“ (dŠP Brahmánandovi, 24. července 1969)

 

70-01 „Pokud jde o tvoji otázku: máš pravdu, když píšeš, že všechno kolem nás, stoly, židle, cihly atd., původně pochází ze zvukové vibrace. To je také připuštěno v křesťanské Bibli, kde je řečeno: ,Bůh řekl: „Nechť nastane stvoření.“ A nastalo stvoření.‘ ,Řekl‘ znamená, že to byla zvuková vibrace, ale tato zvuková vibrace není hmotná zvuková vibrace, protože před stvořením hmotné oblohy a zvuku existoval transcendentální zvuk. Ve skutečnosti je tedy transcendentální zvuk příčinou stvoření, ale hmotný zvuk není transcendentální zvuk. Transcendentální zvuk musíme přijmout transcendentálním kanálem, proto se Védy nazývají šruti. To znamená, že transcendentální zvuk může být přijat uchem. A vyslechnutím tohoto transcendentálního zvuku se naše srdce duchovně očistí a v této fázi můžeme zrealizovat transcendentální jméno, transcendentální vlastnosti, transcendentální podobu, transcendentální zábavy atd. To je sestupný proces.“ (dŠP Hansadútovi, 23. ledna 1970)

 

70-02 „Tvoje druhá otázka o astronautech z jiných planet; védská literatura uvádí, že existuje mnoho planet, kde jsou obyvatelé pokročilejší než obyvatelé této planety Země. Takže není nepravděpodobné, že by tito lidé mohli vyvinout metody cestování vesmírem. Zaujímají vyšší postavení v Pánově stvoření a mohou být považováni za polobohy stejným způsobem, jako je prezident zvláště zmocněný státem, ale to neznamená, že takoví astronauté nutně nesou Pánova poselství, tak jako činnost státního zaměstnance není jednat jako zástupce státu, ale má svou konkrétní práci.“ (dŠP Madhudvišovi, 14. února 1970)

 

70-03 „Pokud jde o tvoji otázku, ano, Ramádéví je atributem čit-šakti zvaným sandhiní, protože její funkce se týká stvoření, a džívy jsou členy atributu čit-šakti zvaného samvit. Polobozi jsou zahrnuti do lidských druhů.“ (dŠP Rúpánugovi, 7. března 1970)

 

71-07 „Všechny planety jsou uvnitř kmene. To je třeba pochopit. Jsou to však semena planet a pocházejí z kmene. Všechny jsou pod lotosovým květem, tak jako z těla Mahá Višnua pocházejí semena vesmírů.“ (dŠP Jadurání, 9. července 1971)

 

71-09 „Pokud jde o cestu na planetu Měsíc, moc se o ni nezajímej. Lepší, když budeš cestovat po této planetě a sloužit Krišnovi. O toto cestování na Měsíc se nezajímáme. Po tomto životě chceme cestovat ke Krišnovi. Pokud se dostaneme i na Brahmalóku, nejvyšší planetu, stále se musíme vrátit dolů. Nechme tedy hlupáky ztrácet tímto způsobem čas, zatímco půjdeme přímo ke Krišnovi.“ (dŠP Vaikunthanáthovi, 6. září 1971)

 

71-11 „Filozofie je na nejvyšší úrovni, ale ještě vyšší než filozofie je praktikovaná filozofie. Když budou tvoji studenti aplikovat Krišnovu filozofii ve svých životech, budou vnímat přínosný výsledek, a tvoje vyučování velmi usnadní. Jako když smícháš vodík a kyslík a dostaneš vodu. Nech je tedy zpívat a učit se Bhagavad-gítě a získají Krišnovu milost. V mém vyučování jsem úspěšný, protože jsem se ani na píď neodchýlil od pokynů mého duchovního mistra. To je moje jediná kvalifikace. Pokud tedy jednoduše zůstaneš čistý, tvoje kázání bude mít vliv. Laskavě prosazuj tento vysokoškolský program, protože Krišnově filozofii dokážou porozumět jen ty nejinteligentnější osoby, takže je velmi důležité, abychom toto poselství rozšířili mezi inteligentní třídu lidí. Brzy vydám svou nejnovější knihu, komentáře k vašim západním filozofům, a s tímto poučením budete schopni porazit všechny mentální spekulanty a takzvané vědce, kteří jen svádějí každého.“ (dŠP Brihaspatimu dásovi, 17. listopadu 1971)

 

71-12 „Říkáš, že ses setkal s lidmi, kteří tvrdí, že evolucí se přibližujeme k vyššímu stupni existence. To je v jednom smyslu pravda, že každý, kdo přijme vědomí Krišny, se může pozvednout do nejvyššího stavu života. Krišna v Bhagavad-gítě zmiňuje mnoho druhů vyšších bytostí, jako jsou polobozi a ti, kteří žijí na vyšších planetách. Máme informace o tom, že existuje 8 400 000 druhů života, z nichž 400 000 druhů je považováno za lidské. Kolik z nich známe z našich zkušeností? Ne mnoho, pravděpodobně méně než 1 000, takže musíme vyvodit závěr, že existují stovky tisíc vyšších a nižších druhů lidských těl. To však neznamená, že se jedno tělo automaticky vyvine ve vyšší tělo. Ne. Krišna popisuje, jak se duše vtěluje podle své touhy. Existuje tedy 8 400 000 věčně existujících druhů těl. Ne že objevení se nového těla v tomto světě znamená, že nikdy předtím neexistovalo. Se změnou podmínek na této planetě Zemi si živé bytosti zde chtějí užívat jiným způsobem, a tak přijmou jiný druh těla. Dokonce, i když toto tělo může být nové zde, vždy existovalo i někde jinde. Pokud se člověk pro toto tělo kvalifikuje, může být odměněn tělem supermana, jak si přeje. Pokud tedy někdo takové tělo chce, musí se naučit proces, jak jej získat. To je Bhagavad-gítá.“ (dŠP Upéndrovi, 8. prosince 1971)

 

71-12 „Prakticky řečeno, dějiny nám říkají, že lidský život se z hlediska dobrých vlastností stále více a více zhoršuje. Dokonce, i když může existovat nějaký dočasný pokrok technologie, jak lze mluvit o vyšší úrovni než předtím? Ve védské literatuře najdeme popis všech druhů úžasných strojů, jako jsou velká letadla, která se pohybovala stejně rychle jako myšlenka na principu zvukové vibrace. Kde je tato věda dnes? A jak se jejich věda rozvíjí, když se ze všech jejich synů stávají hippies, kteří nemají o takovou vědu zájem? Porovnej naše současné takzvané vědomosti s obřími mozky, které nám daly védskou literaturu. Žádná poezie, žádná věda, žádná filozofie, žádné náboženství, žádná kultura, žádné znalosti, které máme dnes, nemohou být označeny za nadřazené tomu, co nacházíme před 5 000 a více lety v Indii. Jak tedy lze mluvit o pokroku civilizace? Nedokážeme vytvořit ani jedinou květinu, o jediném Slunci nemluvě, takže bychom neměli doufat, že v této hmotné atmosféře bude jakýkoliv druh zlepšení. Lépe být v úzkém spojení s Nejvyšším Dokonalým, pak budeme vědět, co je dokonalost našeho života. Toto je vrchol evoluce.“ (dŠP Upéndrovi, 8. prosince 1971)

 

71-12 „Je také pěkné, že pronikáš do škol a vysokých škol. To jsou nejlepší zákazníci naší filozofie. Dej jim pěknou filozofii, nech je nás vyzvat jakoukoliv světskou filozofií a my je velmi vědecky porazíme. Rozdíl spočívá v tom, že máme absolutní autoritu ze zdroje poznání, Krišny, zatímco vaši západní světští filozofové jednoduše spekulují na mentální úrovni, která se stále mění. Proto filozof není filozofem, pokud nevyvrátí učení svého předchůdce a nevytvoří něco nového.

Tento druh poznání je k ničemu. Ve skutečnosti dnes už nikdo nemá žádnou filozofii, každý jedná podle svých vlastních rozmarů. Proto neexistuje žádná bezpečnost, žádný mír, vše je nepředvídatelné a nebezpečné. Proto všichni mladí chlapci a dívky ve tvojí zemi – a po celém světě – mají tohoto nedostatku filozofie dost a přijali filozofii beznaděje: všechno je prázdné, a proto si chci užívat, nezáleží na tom. Ale tato filozofie je také k ničemu. Protože pokud si chceš užívat a já si chci také užívat, nastane boj. A v Moskvě jsme viděli, že filozofie Marxe a Lenina není lepší. Bůh je mrtvý, Bohem je stát: tato filozofie zabila duši a ruský lid je velmi mrzutý a nešťastný. Chtějí se k nám připojit, to je fakt.

Nyní tedy poraz všechny filozofie, staň se velmi přesvědčeným a dokonale se nauč naši krišnovskou filozofii. Tímto způsobem ti bude naslouchat každý rozumný člověk a bude přesvědčen. Naše filozofie je praktická. Filozofie ve skutečnosti znamená praktickou aplikaci – pokud je to pouhá teorie, pak nemá žádnou hodnotu. Ale naše krišnovská filozofie nyní pracuje v moderní společnosti, aby vyřešila všechny druhy problémů po celém světě, ať jde o bělocha, černocha, křesťana nebo hinda, Rusa nebo Američana. Všichni cítí příjemný výsledek naší filozofie. A stejným způsobem fungovala alespoň posledních 5 000 let, z hlediska historického počítání. Která filozofie je tedy lepší, 50 nebo 100 let stará Darwinova filozofie, nebo věčná Krišnova filozofie? To se snaž pochopit. Přistup ke krišnovskému způsobu života z jakéhokoliv úhlu – je dokonalý. Pokoušej se tedy zapůsobit na tuto inteligentní třídu lidí, pěkně s nimi debatuj, pěkně zodpověz všechny otázky, rozdávej bohaté prasádam, pěkně zpívej a tanči a pozvi je, aby se k nám připojili, aby dosáhli dokonalosti svého vzdělání, nejvyššího poznání.“ (dŠP Dánavírovi, 12. prosince 1971)

 

72-03 „Potvrzuji přijetí dopisů ze dne 11. dubna a 26. dubna 1972 spolu s páskem tří ,zjevení‘. Páska je hezká, dobrá reklama. Teď by se měly podobné pásky vyrábět. Další zjevení je, že jehla, když je vložena do vody, rychle klesne ke dnu, ale velký, velký kmen stromu vážící jednu tunu ne. Kdo vytvořil tento zákon? Existuje-li zákon gravitace, proč se nevztahuje na velký kmen? Víme, že Pán Rámačandra dokázal vyrobit most tak, že nechal velké kameny vznášet se na vodě, takže zrušení gravitace je zákon Nejvyššího Pána. Gravitaci způsobuje Nejvyšší Pán a tak je také schopen tento zákon zrušit nebo ze své vůle udělat cokoliv. Pokud umíš plavat, pak zákon gravitace nebude fungovat, a kdo ví víc než Krišna, jak všechno dělat, takže Krišna může cokoliv změnit. Proto Ho uctíváme jako největšího vědce.

Pokud člověk umí plavat, dokáže se udržet na hladině. Pokud tedy má tolik síly člověk, co říci o Bohu? Vidíme tedy, že Rámačandra umí nechat kameny se vznášet ve vodě. Je to otázka znalosti umění. Umění znamená projev intelektuální energie. Vidíme inteligenci ve všem, Pán tedy zná umění všeho, a může proto cokoliv změnit. My nemůžeme. Ateisté a vědci se snaží Boha ze všeho odstranit, my děláme přesný opak, snažíme se Boha do všeho umístit. Jsou bez-Božní, beze smyslu – my jsme z-Božní, se smyslem pro Boha neboli vědomi si Boha.“ (dŠP Rúpánugovi, 3. května 1972)

 

72-11 „Zdá se, že jsi opět neustále rozrušen stejnými nesmyslnými pochybnostmi. Tyto věci nejsou příliš důležité. S těmito nevýznamnými otázkami nemůžeme ztrácet čas. Pokud se snažíme najít nějakou chybu, májá nám dá všechny možnosti najít jakoukoliv malou věc a udělat ji velmi velkou, to je májá. Ale takové otázky jako ty tvoje, proč existuje takzvaný nesoulad mezi názory Bhágavatamu a moderních vědců ohledně Měsíce a jiných planet a zda Hitler je dobrý nebo zlý člověk, jsou ty nanejvýš nevýznamné věci a nikoho, kdo je upřímně přesvědčen, že Krišna je Nejvyšší Osobnost Božství, tyto otázky nenapadají.

Naše informace pocházejí z Véd, a pokud věříme Krišnovi, že: vedāhaṁ samatītāni vartamānāni cārjuna, bhaviṣyāni ca bhūtāni māṁ tu veda ana kaścana (Bg 7.26) – že ví vše, a vedaiś ca sarvair aham eva vedyo, vedānta-kṛd veda-vid eva cāham, že se Krišna neliší od Véd, pak tyto otázky nevyvstávají.

Ale protože ses mě zeptal, jsem tvůj duchovní mistr, musím se pokusit odpovědět ke tvé spokojenosti. Ano, někdy se ve Védách objevují takové věci, jako je asurova useknutá hlava, která pronásleduje Čandralóku, někdy je to vysvětleno alegoricky. Tak jako nyní vysvětlujeme ve čtvrtém zpěvu Šrímad-Bhágavatamu příběh krále Puraňdžany. Stejně jako živá bytost žije uvnitř tohoto těla a tělo je zde popsáno jako město s devíti branami, inteligence jako královna. Někdy tedy existují alegorická vysvětlení. Existuje mnoho věcí, které nesouhlasí s takzvanou moderní vědou, protože jsou vysvětleny tímto způsobem. Ale kde je záruka, že moderní věda je také správná? Zabýváme se vědomím Krišny, a přestože existuje nějaký rozdíl v názorech mezi moderní vědou a alegorickým vysvětlením v Bhágavatamu, musíme přijmout podstatu Šrímad-Bhágavatamu a využít ji v náš vyšší prospěch, aniž bychom se obtěžovali správností moderní vědy nebo alegorického vysvětlení, které někdy Šrímad-Bhágavatam uvádí. Je však skutečností, že na každé planetě je vládnoucí božstvo, jako máme zkušenost na této planetě, kde je prezident, takže není úžasné, když vládnoucí božstvo bojuje s jiným vládnoucím božstvem jiné planety. Moderní věda vše považuje za mrtvý kámen. My považujeme za samozřejmé, že každý kosmologický aspekt je řízen nějakou osobou. Moderní vědci však nedokázali udělat žádný pokrok v porozumění Nejvyšší Osobnosti Božství, a proto nepřijímáme moderní vědu jako příliš dokonalou. Přijímáme Krišnovu verzi:

gām āviśya ca bhūtāni dhārayāmy aham ojasā puṣnāmi cauṣadhīh sarvāh samo bhūtvā rasātmakaḥ (Bg 15.13), stávám se Měsícem, a yac candramasi yac cāgnau (15.12), jsem záře Měsíce, a jyotiṣām api taj jyotis (Bg 13.18), jsem zdrojem světla všech svítících těles. Nikdo jiný než Krišna nám nedokáže poskytnout správné informace, to bys měl vědět.“ (dŠP Krišnadásovi, 7. listopadu 1972)

 

70-03 „Pokud jde o tvoji otázku, jestli se védská historie vztahuje pouze k této planetě. Ne. Védská historie znamená tento vesmír. Naše historie začíná s počátkem stvoření, protože stvoření nastává s narozením Brahmy z lotosového květu z břicha Pána Višnua. Potom Brahmá postupně tvoří. Zplodí mnoho synů známých jako Pradžápatiové, kteří mají plodit živé bytosti, a proto začíná historie od Brahmy. V Bhagavad-gítě to potvrzuje 15. kapitola. Je tam řečeno, že kořen tohoto velkého vesmírného banyánu je nahoře, proto historie začíná od vrcholu. Ano. Tato planeta přichází později. Představu můžeme odvodit od stromu – strom roste postupně a různé plody, větve a větvičky se objevují postupně. Proto je třeba pochopit, že tato planeta vyrostla později. Kromě toho víme, že ačkoliv tato planeta vyrostla později, byla pokryta vodou: pralaya-payodhi-jale, ponořena ve vodě po zkáze. Pak se postupně z té vody vynoří. S tím máme zkušenost, že se Země postupně objevuje z oceánů. Protože je ponořena ve vodě, je přirozené konstatovat, že počátek života byl vodní povahy. To potvrzuje Padma Purána, že se druhy života vyvinuly z vodních živočichů v rostliny, vegetaci, stromy; pak hmyz, plazi, mouchy, ptáci, potom zvířata, a pak lidstvo. Je to postupný proces vývoje druhů života. Ale Darwinovu teorii nepřijímáme. Podle Darwinovy teorie přišel Homo sapiens později, ale vidíme, že nejinteligentnější osobnost, Brahmá, se rodí jako první. Podle védského poznání jsou tedy Darwin nebo podobní mentální spekulanti zamítnuti.“ (dŠP Hajagrívovi, 9. března 1970)

 

73-05 „Ano, jejich argumenty jsou celkem rozumné. Cílem našeho vzdělání by mělo být, ať jsme dosáhli jakéhokoliv vzdělání, musíme jím uspokojit Pána. To je dokonalost života. Požádal jsem proto našeho přítele chemika, dr. Svarúpu Dámódara dáse brahmačárího, aby vyvrátil teorii, že život pochází z hmoty. To není pravda, naopak hmota pochází ze života. Tuto pointu jsme velmi široce diskutovali a Svarúpa Dámódara je přesvědčen, že všechno pochází ze života, Krišny – ahaṁ sarvasya prabhavo, mattaḥ sarvaṁ pravartate (Bhagavad-gítá 10.8). Takže jsem Svarúpu Dámódara požádal, aby pozval Rámánandu Ráje, aby přijel a připojil se k němu, aby představili tuto revoluční teorii učeným pokročilým vědcům. Jsme si jisti, že hmota pochází ze života. Jen musíme tuto tezi představit v chemických, technologických pojmech. Svarúpa Dámódara již napsal jednu malou brožuru, Vědomí Krišny – čistě na vědeckém základě. To je úkol velkých chemiků a fyziků, představit skutečná fakta učení o vědomí Krišny. Pak je takové vzdělání platné:

 

idaṁ hi puṁsas tapasaḥ śrutasya vā

sv-iṣṭasya sūktasya ca buddhi-dattayoḥ

avicyuto 'rthaḥ kavibhir nirūpito

yad-uttamaśloka-gunānuvarṇanam

(Šrímad-Bhágavatam 1.5.22)

 

Pokud tedy nevěří Rámájaně, Mahábháratě, Bhagavad-gítě, pak se nazývají nevěřícími, jak tedy můžeš věřit jejich slovům? Pak se dostáváme na úroveň rozumu a argumentu. Pokud nevěří Rámájaně a Mahábháratě, pak odpovíme bod po bodu argumentem a rozumem. Samozřejmě, že ke správnému závěru není možné dospět jen argumentem a rozumem, tarkāpratiṣṭhānāt.“ (dŠP Niraňdžanovi, 21. května 1973)

 

73-06 „Ano, tvůj článek je velmi pěkný. Je velmi důležité, abychom nyní odhalili nesmyslné teorie těchto darebáckých vědců, kteří tvrdí, že život pochází z hmoty. Říkají, že život pochází z některých chemikálií, ale nemohou říci, odkud pocházejí ty chemikálie. Pokud to budeme pečlivě zkoumat, chemikálie pocházejí ze života, ne život z chemikálií. Tak jako citroník plodí mnoho citronů. V každém citronu je mnoho kyseliny citronové. Díky přítomnosti života vzniká tolik chemikálií. Také jsem zažil, že jeden z mých nehtů odpadl kvůli infekci, ale nyní mé tělo nahrazuje ten nehet jiným přesně stejné velikosti a tvaru jako ten, o který jsem přišel. Pokud mám takovou moc tvořit, co potom říci o nejvyšší živé bytosti, Pánu Šrí Krišnovi? Pokud nepatrné živé bytosti mohou vytvářet tolik chemikálií, co potom říci o nejvyšší živé bytosti? To se nazývá nepředstavitelná moc. Živá bytost má nepředstavitelnou moc tvořit. Nevím, jak můj nehet vzniká. A nejvyšší živá bytost neboli Bůh má neomezenou moc tvořit. Nemyslím si, že nějaký rozumný inteligentní člověk nebo vědec může popřít: aham sarvasya prabhavo, Já jsem zdrojem všeho (Bg 10.8).“ (dŠP Révatínandanovi, 5. června 1973)

 

73-07 „Tvoje vítězství nad vědcem, který říkal, že život pochází z prachu, je velmi dobré. Neměli bychom od nich přijímat takový nesmysl. Měli bychom se proti takovým falešným teoretikům ozývat a říkat: ,Neříkejte takový nesmysl, prosím. Nesvádějte veřejnost. Berete velké platy a svádíte veřejnost. Místo podvádění by pro vás bylo lepší být metařem a vydělávat si na živobytí poctivě.“ (dŠP Karandharovi, 19. července 1973)

 

73-07 „Co se týče Svarúpy Dámódara, který chodí na vysoké školy, Rája Rámánanda také souhlasil, že přijede. Nedávno jsem se s ním setkal v Indii a je nadšený. Nyní postavíme tuto výzvu proti této špatné teorii, že život pochází z hmoty. Nepochybně hmota pochází ze života a můžeme o tom předložit mnoho praktických důkazů. Ať Svarúpa Dámódara a Rámánanda uvažují ve svém vlastním chemickém jazyce, jak tuto skutečnost prosadit do vědeckého světa. Pokud to Krišnovou milostí vědci byť jen částečně uznají, bude to velký triumf. Moje pointa je, i když to částečně přijmou, pak musí najít, co je původní život. V šástrách máme informace, že původní život ve vesmíru je Brahmá a Brahmá je také výtvor Garbhodakašájího Višnua. Ten pochází z Káranódakašájího Višnua a tímto způsobem se nakonec dostáváme ke Krišnovi, příčině všech příčin. Musíme bojovat proti nesprávnému pojetí neautorizovaného vědce. Tvůj plán navštěvovat vysoké školy v Kalifornii a tvoje názvy přednášek se mi velmi líbí. Můžeš napsat Rámánandovi, aby přijel co nejdříve. Řekl mi, že může přijet a navštívit mě v Londýně. Každopádně je jeho příjezd tam jistý, tak s ním koresponduj a vytvořte silnou skupinu.“ (dŠP Karandharovi, 19. července 1973)

 

73-07 „Zasloužíš blahopřání, porazil jsi darebáckého vědce pana Rogera Revilla z velké univerzity. Ve skutečnosti to není příliš náročný úkol, nemají žádné jasné představy, vše, co předkládají, je pochybné, dokonce i říkají: ,myslím‘, ,snad‘, ,možná‘, ,teoreticky řečeno‘ a tak podobně.

Védské poznání je jasné. Vezmi například Padma Puránu, ta říká, že existuje 8 400 000 druhů života: dva miliony stromů, jeden milion hmyzu, čtyři sta tisíc lidí. Nikde nenajdeme přibližný údaj, ale je uvedeno přesné číslo. Nebo vidíme popis Kali-jugy a máme s tím zkušenost. ,Lidé tohoto věku budou nosit velké prameny vlasů, a tak se budou považovat za velmi krásné.‘ To se děje. ,Kvůli nedostatku koupání budou obyvatelé tohoto věku vypadat jako pišáčové – hippies.‘ Ve Védách je všechno uvedeno přesně. Proč bychom měli chodit za takovými lidmi pro poznání? Považují se za velké vůdce, filozofy. Ale našeho vůdce musíme přijmout podle standardních příznaků – neboli kvalifikací. Standardní texty pro civilizovanou správu jsou Bhagavad-gítá a Šrímad-Bhágavatam. Vůdce musí být mírumilovný, sebeovládnutý, odříkavý, čistý, tolerantní, čestný, moudrý, učený a zbožný. Ne jako váš prezident Nixon – darebák a zloděj. Tito lidé nemohou společnosti nijak prospět, vést mohou pouze ti, kteří jsou vychováni v konečném cíli lidského života – protože lidský život je určen pro návrat k Bohu. Proto naše Společnost slouží celému světu tím, že dodává chybějící část pro dokonalý pokrok lidské civilizace, dáváme hlavu. Přestože jsou nutné všechny končetiny, jako nohy, celá věc je užitečná pouze tehdy, když existuje hlava. Všechno již existuje, ale nyní je to smícháno. Chceme dát celému světu řád, abychom poskytli správné vedení všem třídám lidí. Správné vedení znamená předat Krišnovy pokyny, a protože je Krišna dokonalý, pokud toto poznání předložíš kdekoliv, automaticky porazí všechny existující smyšlené zmatené představy, které zahlcují chabé mozky takzvaných vědců, filozofů nebo kohokoliv.

Když byl můj Guru Mahárádža přítomen, i velcí, velcí učenci se báli mluvit s jeho začínajícími studenty. Můj Guru Mahárádža byl nazýván ,živá encyklopedie‘, dovedl mluvit s kýmkoliv o kterémkoliv tématu. Tak učený byl. Měli bychom se tomu co nejvíce přiblížit. Žádné kompromisy. Rámakrišna, avatárové, jógí, všichni byli nepřátelé Gurua Mahárádže. Nikdy nedělal kompromisy. Někteří duchovní bratři si stěžovali, že toto kázání je ničivá technika a nebude úspěšné. Viděli jsme však, že ti, kteří kritizovali, poklesli. Já jsem převzal přístup mého Gurua Mahárádže – žádný kompromis. Všichni tito takzvaní učenci, vědci, filozofové, kteří nepřijímají Krišnu, nejsou nic víc než darebáci, blázni, nejnižší z lidí atd. Pokračuj tedy ve své práci, je pro mě velmi povzbudivá.“ (dŠP Karandharovi, 1973)

 

73-10 „Co se týče tvé knihy Původ života, již jsem ti dal body, tak mi můžeš v této souvislosti položit jakoukoliv složitou otázku a pokusím se odpovědět. Mezitím jsem obdržel dopis od Rámánandy a přikládám jej. Myslím, že mu můžeš po dohodě s Karandharou poslat lístek, aby sem mohl okamžitě přijet. Až přijedu do Los Angeles, v mé přítomnosti můžete oba diskutovat všechny známé otázky a formulovat je uspokojivým způsobem.

Názvy kapitol, které jsi vybral, jsou pěkné. Nyní mohu přidat jeden název, který může být závěrem, takto: ,Původní život je Bůh.‘ Protože je duše věčná (což jsi pojednal v bodě 2), původ života, Bůh, je věčný. Musíme bojovat se všemi takzvanými vůdci, vědci a filozofy, stejně jako Krišna přišel zabít všechny démony, protože celý svět je plný démonů.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi dásovi, 29. října 1973)

 

73-12 „Nejvyšší vědou je toto vědomí Krišny, a to je fakt. Takzvaná moderní věda se zkazila kvůli nedostatku této perspektivy. Skutečná věda znamená získat dokonalé poznání z parampary, nikoliv takzvaným akademickým a empirickým výzkumem. Taková technika je falešná a nepomůže nám získat dokonalé poznání. Ano, měl bys využívat své akademické hodnosti k prezentaci této Krišny si vědomé filozofie. Všechno může být využito ve službě Krišnovi. Nemusí být možné přesvědčit darebácké vědce o této filozofii vědomí Krišny, protože Krišna dává každému svobodnou vůli, a jsou-li odhodláni zůstat ateistickými, jak tomu zabránit? Naším hlavním cílem je zpochybnit jejich nesmyslnou tezi, aby před tím darebáctvím mohli být ochráněni laici a obyčejní lidé. Studuj naše knihy velmi pečlivě pod vedením Amaréndry Prabhua a kaž naši filozofii z Bhagavad-gíty a Šrímad-Bhágavatamu ve svém vědeckém jazyce.

Vědomí Krišny je dokonalé, takže může být podloženo všemi druhy argumentů a logiky. Hlavním tématem je, že život pochází ze života a nevzniká z hmoty, jak oni pošetile tvrdí. Dokaž jen toto a bude to skvělé vítězství.“ (dŠP Bhaktovi, 1. prosince 1973)

 

74-04 „Ano, zajisté můžeš vydat mou ranní procházku, kde mluvím na téma ,Život pochází ze života‘ jako malou knihu. Tento argument by se měl šířit, protože každý inteligentní člověk bude přesvědčen, že naše diskuse je plně vědecká a odhaluje takzvaně materialistické vědce jako darebáky. Pokračuj tedy s tiskem a distribucí tolika knih, kolik je možné. To je tvoje skutečná práce a tvůj osobní úspěch.“ (dŠP Hansadútovi, 21. dubna 1974)

 

74-09 „Milostí Krišny máš postavení v oboru vzdělávání, doktor chemie. Když budeš předkládat naši filozofii, vzdělané kruhy budou muset naslouchat. Nemohou to přehlížet. Kdykoliv mluvíš, mluv vědecky o Krišnově existenci. Krišna je v pozadí vesmírného projevu. To je fakt. Bohu žel, protože se lidé stali démonskými, Krišna není realizován: nāhaṁ prakāśaḥ sarvasya. Nezjevuje se neoddanému. Naše mise je změnit lidi v oddané, aby mohli vidět Krišnu, jak je uvedeno v Íšópanišadě: hiraṇmayena pātreṇa, satyasyāpihitam mukham.

Máme tedy velkou misi. Jsi jedním ze silných pilířů této mise. Mám v tebe plnou důvěru. Dodržuj přísně všechny naše zásady. Buď silný, abys šířil tuto nauku ve vzdělaných vědeckých kruzích. To, že dostáváš mnoho pozvánek přednášet, je dobré znamení. Využij toho. Krišna tě žádá, abys dělal tuto práci. Lidé jsou si tam přirozeně vědomi Krišny, a když budeš prezentovat vědečtěji, budou přesvědčeni.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 8. září 1974)

 

74-09 „Dostal jsem tvůj dopis s přiloženým esejem o ,černých dírách‘. Máš vědeckou mysl a chceš ji využít ve službě Krišnovi. To je velmi dobré, a to chci, aby vědci předstoupili a kázali vědomí Krišny. Nekážeme žádný fanatismus ani suchou filozofii. Jñānam a vijñānam, praktické poznání. Všechny body jsem uvedl ve svých knihách, které bys měl důkladně číst. Ukázal jsem tvůj esej dr. Svarúpovi Dámódarovi a on si jej přečetl. Vrací se do Kalifornie, můžeš ho navštívit a diskutovat, jak jej zlepšit. Měl bys psát víc, protože je to velmi důležité téma. Kromě psaní bys také měl pravidelně džapovat Hare Krišna.“ (dŠP bhaktovi Dennisovi, 25. září 1974)

 

74-10 „Jednoho večera Šríla Prabhupáda odhalil to, co označil za svou teorii, že Měsíc je pokryt ledem, k vysvětlení toho, proč je měsíční svit tak příjemný. Měsíční paprsky jsou velmi uklidňující a na mnoha místech najdeme popis příjemného vlivu Měsíce: nitāi-pada-kamala, koṭī candra-suśītala, ye chāyāy jagata jurāya. Je to proto, že Měsíc musí být pokryt ledem.

Tvůj služebník,

Brahmánanda Svámí, osobní tajemník

Viděl A. Č. Bhaktivédánta Svámí.“ (dŠP Ráméšvarovi Prabhuovi, 25. října 1974)

 

74-11 „Nikdy jsem nestudoval vědu, ale vyzývám je. Mohou mě považovat za blázna, ale nejsem blázen. Mám pravdu.“ (dŠP Hansadútovi dásovi, 12. listopadu 1974)

 

75-03 „Velice vám děkuji za zaslání tohoto článku. Je to velmi dobrá zpráva. Zdá se, že se tento vědec stal velmi inteligentním. Ano, snaž se s nimi nějakým způsobem setkat a zařiď, aby se se mnou setkali, až přijedu do San Franciska na Ratha-játru. To bude velmi pěkné. Takové osoby by měly dostat příležitost studovat naše knihy velmi pečlivě. Tak opravdu pochopí, co je věda.“ (dŠP Vaikunthanáthovi a Bahulášvovi, 14. března 1975)

 

75-06 „Vaše snaha vědecky prokázat existenci reinkarnace není příliš praktická. Je to jako použít dělo k zabití komára. Na zabití komára není třeba dělo, podobně jakýkoliv rozumný člověk dokáže pochopit princip reinkarnace. Není třeba uvádět nějaké dlouhé takzvané vědecké vysvětlení. Vysvětlení je již uvedeno v Bhagavad-gítě takové, jaká je. Krišna, nejvyšší autorita, to již vysvětlil. Měl byste to přijmout, pochopit Jeho vysvětlení a pak se snažit, aby pochopili ostatní. Měl byste navštívit náš chrám v Sydney.“ (dŠP panu Van den Takovi, 10. června 1975)

 

75-06 „Biologická evoluce se odehrává kvůli touze duše. Nastává kvůli infekci. Pokud má v sobě člověk virus neštovic, je infikován neštovicemi. Ne že je každý infikován a všichni mají neštovice. Postižena je jen infikovaná osoba. V této souvislosti Krišna říká v Bhagavad-gítě: puruṣaḥ prakṛti-stho hi bhuṅkte prakṛti-jān guṇān kāraṇam guṇa-saṅgo 'sya sad-asad-yoni-janmasu (13.22) Puruṣaḥ znamená živá bytost neboli duše. Je vystavena infekci kvalitami hmotné přírody. Existují tři kvality hmotné přírody, sattva-guna, rajo-guna, tamo-guna. A když se smíchají, vznikne jich 3x3 = 9 a 9x9 = 81 a v každé kvalitě jsou miliony těl. Celkový počet těl tedy činí 8 400 000. Nemoci tedy existují a nemocná těla také. Hmotné tělo znamená nemocné tělo. Proto je musíme změnit – smrt. A on s sebou nese infekci a bude mít další chorobu. Tímto způsobem je duše, ačkoliv je nedílnou částí Boha, v nemocném stavu, nucena měnit tělo. To je transmigrace duše z jednoho těla do druhého.

Aby to bylo jasnější, nemoc již má. Stejně jako neštovice. Člověk musí onemocnět, být infikován. Podobně existují těla. Člověk musí být infikován tělem, a to se vyvine; kāraṇam guṇa-saṅgo 'sya sad-asad-yoni-janmasu. Protože je infikován různými nemocemi, proto vyvíjí různé druhy těl.

Neexistuje žádný případ, kdy se neštovice změní v malárii. Neštovice jsou neštovice a malárie je malárie. Podle přání živé bytosti onemocní určitou chorobou nebo tělem. Vědomí Krišny je očkovací látka pro všechny nemoci (různé druhy hmotných těl). Krišna říká:

 

māṁ ca yo 'vyabhicāreṇa,

bhakti-yogena sevate

se guṇān samatītyaitān,

brahma-bhūyāya kalpate

(Bg 14.26)

 

Brahma-bhūyāya je imunní fáze neboli Krišny si vědomá fáze, když je člověk vždy soustředěn na Krišnu. Když dosáhne této dokonalé fáze, již nemusí tyto různé druhy nemocí neboli těl přijímat.“ (dŠP dr. Wolfovi-Rottkayovi, 18. června 1975)

 

75-06 „Je velmi dobré, že pokračuješ s knihou, která vědecky dokazuje, že Pán Šrí Krišna je původem života. Ano, dělej to pomalu, ale jistě. Je to důležitá práce pro naši kazatelskou misi.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi dásovi, 23. červen 1975)

 

75-06 „Tvoje druhá otázka není příliš jasná, co se chceš zeptat, ale skutečnost je taková, že každá živá bytost je pokryta dvěma druhy těl, jedním jemným a jedním hrubým. Jemné tělo živou bytost přiměje přijmout další hrubé tělo. Máme zkušenost, že během snění je hrubé tělo neaktivní, zatímco jemné tělo pokračuje v činnosti; a v hlubokém spánku jemné tělo opět pokračuje v činnosti. Živá bytost poté, co byla přenesena jemným tělem do jiného hrubého těla, někdy zůstává v hlubokém spánku v lůně matky. Pak postupně začne jemné tělo jednat v jiném hrubém těle. Když je toto hrubé tělo plně rozvinuto a připraveno vyjít z těla matky, nazývá se to další zrození. Znovu nepostřehnutelně přejde do jiného hrubého těla. Stejně jako se ve filmu nepostřehnutelně pohybují tisíce obrázků. Vypadá to, že se tělo na obrázku pohybuje, ale publikum nedokáže vnímat, že v cívce je mnoho obrázků. Myslí si, že se pohybuje obraz. Podobně každou vteřinou, každým okamžikem měníme tělo.

Ti, kdo nejsou rozumní, nedokážou pochopit, jak duchovní duše přechází z jednoho těla do druhého. Krišna proto říká, že tuto změnu těla dovedou vnímat pouze dhīrové – dhīras tatra na muhyati. Zatímco ti, kteří nejsou dhīrové, nedokážou pochopit, jak duše přechází z jednoho těla do druhého. Existují dva druhy lidí, dhīra a adhīra. Moderní vzdělání vytváří pouze třídu adhīra, která není ani rozumná, ani vzdělaná. Proto většina obyvatelstva nedokáže pochopit, jak se duše přemisťuje z jednoho těla do druhého. Zajímají se pouze o víno a ženy pod vlivem tělesného pojetí života. Proto z tolika vědců v této zemi jen ty a několik dalších chápete význam tohoto tématu – manuṣyāṇāṁ sahasreṣu. Prosím pracuj velmi tvrdě, dodržuj naše zásady a vždy zůstaneš v ohni vědomí Krišny.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 23. června 1975)

 

75-07 „Četl jsem dopis dr. Wolfse, který ti byl zaslán 1. července 1975. Myslím, že ti dal dobrou, rozumnou radu. Myslím, že bys neměl uvažovat, že opustíš svou práci, aniž by ses setkal se mnou a hluboce tuto záležitost prodiskutoval. Nedělej nic ze sentimentu. Musíš co nejlépe využít špatné situace. Pokud si neudržíš svou práci, nebudeš považován v hmotném smyslu za významného člověka. A pokud nejsi významný člověk, kdo tě bude poslouchat?“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi dásovi, 5. července 1975)

 

75-09 „Jak můžeš dokázat, že védská kultura neexistovala před 5 000 lety? Darwinova teorie počítá s miliony a miliony lety. Jak k těmto milionům let dospěli? Světští archeologové se mýlí, protože říkají, že lidské bytosti vznikly z opice, ale v současné době existuje jak člověk, tak opice. Opice nevyhynula. Tyto teorie tedy nejsou správné. Nikdo neviděl opici porodit lidskou bytost. Tak jako opice a lidské bytosti existují bok po boku v současné době, existovaly po mnoho milionů let. To je naše teorie. Moderní materialistická archeologie pro nás nemá žádný význam. Naše realizace závisí na duchovní úrovni. Převtělování duše nezávisí na historii.

Védská literatura dokládá, že Pán Parašuráma vyhnal kšatrije. Tyto světské historie nepovažujeme za autoritu. Pokud jde o datování Šrímad-Bhágavatamu, bitva na Kurukšétře se konala na počátku Kali-jugy a z Kali-jugy uběhlo více než 5 000 let. Bhagavad-gítá byla také vyslovena na začátku boje, což datujeme před 5 000 lety. Z Bhagavad-gíty se dozvídáme, že ji vyslovil bůh Slunce před miliony lety. To považujeme za autoritu. Pokud nepřijímáš moji autoritu, pak nepřijímám tvoji autoritu. To je způsob důkazu, přijmout Šrímad-Bhágavatam a védskou literaturu. Počítá se, že Kali-juga trvá 432 000 let, z čehož jsme prožili 5 000 let.“ (dŠP Bahurúpovi dásovi, 1. září 1975)

 

75-10 „Podle slov Bhagavad-gíty jsou popsáni jako mūḍhāḥ, māyayāpahṛta-jñānā. Kromě toho, můžeš mi říci, jaký je vědecký názor na po sobě následující dny: neděle, pak pondělí, pak úterý, středa, čtvrtek, pátek a nakonec sobota? Jakou má toto pořadí historii? (od neděle do soboty) Podle naší šástry je Slunce první, potom Měsíc, pak Venuše, Merkur, Mars, Jupiter a Saturn. Jinými slovy, z Bhágavatamu víme, že Měsíc je 2 600 000 km nad Sluncem. Pokud je to pravda, mohou cestovat na planetu Měsíc osoby, které si nikdy nedokážou představit cestu k planetě Slunci? Když za těchto okolností říkáme, že se nikdy nedostali na planetu Měsíc, je to přehnané? Jsi vědec, doufám, že na tyto dva body vědecky odpovíš. Pokud je planeta Měsíc skutečně daleko od planety Slunce, jak tam mohou cestovat a zveřejnit v novinách, že planeta Měsíc je nejbližší planeta?“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 24. října 1975)

 

75-10 „Dlouho jsem od tebe neslyšel. Asi před týdnem, když jsem jel z Durbanu do Pietermaritzburgu v Jižní Africe, jsem viděl několik továren na zpracování kuřat. Podle moderního vědce život vznikl z chemikálií, neboli život z hmoty. Tak jsem vědcům navrhl, aby vyrobili malou chemickou sloučeninu žluté barvy, dali toto umělé vejce do inkubátoru a získávali stále více a více kuřat. Pokud nedovedou stvořit ani kuře nebo dokonce ani slepičí vejce, jak můžeme věřit jejich grandiózním prohlášením?“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 24. října 1975)

 

75-11 „Co se týče vědců, vždy najdou něco nového, protože jejich poznání ještě není standardizováno. Budou pokračovat v nových objevech kvůli svému nedokonalému poznání. Moderní vědci, navzdory své zkušenosti s nedokonalostí, považují vše, co zjistí, za poslední slovo v dokonalosti. Pak znovu zjistí něco, jako další zlepšení, a tak musí vše nové přizpůsobovat. Nevědí, že smysly jsou nedokonalé, takže jakýkoliv pokrok v poznání s nedokonalými smysly musí vždy zůstat nedokonalým.

Náš proces je jiný. Uznáváme, že jsme v podmíněné fázi a náš zdroj znalostí nejsou smysly, protože jsou nedokonalé. Správné poznání nemůžeme najít nedokonalými smysly. Proto přijímáme poznání od té nejdokonalejší osobnosti, Krišny a Jeho věrných služebníků, a výsledkem je, že i přes všechny naše nedokonalé smysly máme dokonalé poznání. Tento pohled musíš mít stále na zřeteli a modlit se ke Krišnovi o osvícení a pak budeme schopni pochopit, co je napsáno ve védské literatuře. To je potvrzeno ve védské literatuře: yasya deve parā bhaktir, yathā deve tathā gurau (Švétášvatara Upanišad 6.23).“ (dŠP Hajagrívovi dásovi, 9. listopadu 1975)

 

75-11 „Pokud jde o tvou druhou otázku, zda jsou osoby jako černoch, Číňan, Ind, atd., různé druhy života, které tvoří 400 000 druhů. Ano, pokud jde o jejich tělo. Tvoje otázka, zda žena v každém z těchto druhů je další odlišný druh. Ne, druh znamená muž a žena stejného druhu. Samozřejmě, přísně vzato, žena je klasifikována odlišně, jak by jinak Krišna říkal striyo vaiśyās tathā śūdrās.“ (dŠP Madhudvišovi Svámímu, 10. listopadu 1975)

 

75-11 „Přiložen je také jeden článek, který mi poslal Hajagríva o novém objevu, který vyvolává zmatek mezi fyziky. Materialističtí vědci objevují mnoho částic, ale dosud neobjevili duši. V Bhagavad-gítě 7.5 se dozvídáme:

 

apareyam itas tv anyāṁ,

prakṛtiṁ viddhi me parām

jīva-bhūtāṁ mahā-baho,

yayedaṁ dhāryate jagat

 

To, že jīva-ātmā je vyšší částice a ostatní částice jsou všechny nižší povahy. To je jejich činnost, objevovat nižší částice a vyšší částici, která má rozměr desetitisícinu konečku vlasu, neobjevili. Jen ztrácejí čas. Doufám, že tě tento dopis zastihne v dobrém zdraví.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 12. listopadu 1975)

 

75-11 „Vypadá to, že planeta Slunce přichází jako první, a pak planeta Měsíc. To je výrok ve Šrímad-Bhágavatamu. Jak to, že moderní vědci říkají, že Měsíc je nejblíže Zemi? Jaká je jejich autorita? Podle toho, co říkáte, je Slunce první a pak Měsíc. To je výrok Šrímad-Bhágavatamu. Pokud je Měsíc nad Sluncem, jak mohou cestovat na Měsíc, zatímco nedokážou cestovat na Slunce? To je problém, který mám na mysli, a jestli jej dokážete vyřešit, bylo by to pěkné. Podle Šrímad-Bhágavatamu je Měsíc 2 600 000 km nad planetou Slunce. Vědci říkají, že Slunce je od Země vzdálené 149 000 000 km, a pokud je Měsíc nad planetou Slunce, vzdálenost od Země by pak byla 152 000 000 km. Je-li Měsíc vzdálen 152 000 000 kilometrů, jak se tam mohou dostat, i když letí rychlostí 29 000 km/h, jak mohou uletět přes 152 000 000 km za čtyři dny? To není možné. Za čtyři dny mohou uletět pouze 2 700 000 km. Pokud říkají, že Měsíc je 384 000 km od Země, proč není zmíněn jako první? Proč není pondělí prvním dnem týdne? Podle Šrímad-Bhágavatamu je první Slunce, Měsíc je druhý, a proto nemáme námitky, že první den v týdnu je neděle a pak pondělí. Proč je všeobecně přijímáno ve všech jazycích, že první je neděle a pak pondělí? Proč to není pondělí a pak neděle?“ (dŠP  dr. Wolfovi, 21. listopadu 1975)

 

75-11 „Ze Šrímad-Bhágavatamu víme, že vesmír je jako strom s kořeny nahoru. Polárka, která se nachází v [nejasné] souhvězdí je kořen. Vesmír se točí okolo Polárky. To je jeden pohyb. Druhý pohyb je, že Slunce obíhá okolo vesmíru, neboli jako by obíhalo kolem stromu. To je druhý pohyb. Slunce není nehybné. Pokud to bude dokázáno, pak se celá jejich vědecká teorie zhroutí. Podle nich jsou všechny hvězdy slunce. Hvězdy mohou mít stejné složení jako Slunce, ale nejsou to slunce. Brahma-samhitá říká, že Slunce je král s neomezeným světlem a teplotou. Šrímad-Bhágavatam, vznešené písmo, popisuje všechny tyto věci a bylo napsáno před pěti tisíci lety. A oni říkají, že před pěti tisíci lety civilizace neexistovala. To, že Šrímad-Bhágavatam má tyto informace, dokazuje, že indická civilizace je tou nejstarší civilizací.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi, 21. listopadu 1975)

 

75-12 „Tvoje kniha se prodává velmi dobře v jižní Indii, lidé ji velmi oceňují. Tato vědecká kniha by měla být provedena velmi pečlivě, aby obyčejní lidé nebyli sváděni přespříliš inteligentními vědci. Existuje tolik protichůdných věcí, ale my máme naši autoritu a oni mají svoji autoritu. Naše poznání pochází z védských písem, která přijímáme jako skutečná a bezchybná. Moderní vědec věří, že před 3 000 lety neexistovala civilizace. Náš Bhágavatam vyslovil před 5 000 lety Šukadéva Gósvámí a vysvětluje, ,jak jsem to vyslechl od autority‘. Máme tedy systém parampary po miliony let. Jestliže před 3 000 lety neexistovala žádná civilizace, jak mohlo být diskutováno toto téma? Jak mohlo být přijato prostřednictvím systému parampary? V tom je tedy jistě rozpor. Ale tvrzení, že před 3 000 lety nebyla žádná civilizace, může být uvedeno v soulad na základě přesvědčení, že civilizace existovala před miliony a miliony lety. Pro více informací o védské astronomii se můžeš obrátit na jakéhokoliv učeného astronoma. V Kolkatě jich je mnoho. Můj Guru Mahárádž byl také velmi učený v tomto oboru.

Tvrdím, že život pochází ze života. Oni říkají, že život pochází z chemikálií. Jak lze tyto věci uvést v soulad? Kromě toho vědci po několika letech mění své teorie, což dokazuje, že nemají dokonalé poznání, proč je jinak třeba je měnit? To je základní pointa našeho argumentu. Dokonalé poznání se nikdy nemění. Můžeme-li dokázat, že život pochází ze života, neboli že duše pochází z Nadduše, pak mohou být seriózně zváženy všechny ostatní věci. Snaž se tedy dokázat, že chemická kombinace nemůže dát nikdy vzniknout životu, to je náš hlavní argument. Pokud budeme schopni dokázat tento konkrétní argument, že duše nemůže být stvořena kombinací chemikálií, pak můžeme postupně dokázat, že védské poznání je dokonalé, zatímco jiné zdroje poznání spekulací a představivostí jsou všechny špatné.

Onehdy jsem mluvil na ranní procházce o planetě Slunci. Říkají, že tam nemůže být žádný život, protože je ohnivá, ale někdy zdálky vidíme velkou železárnu s plameny z komína, ale znamená to, že v ní není žádný život? Oheň je jedním z pěti hmotných prvků a Bhagavad-gítá říká, že duši oheň nikdy nespálí. Pokud mají živé bytosti ohnivé tělo, stejně jako ryby mají tělo vhodné pro život ve vodě, tak jak to, že ve sluneční kouli není žádná živá bytost, pokud má tělo vhodné pro život ve sluneční kouli? Ve védské literatuře se uvádí, že v ohni jsou bakterie (agni pok). Existuje tolik rozporů, ale máme svoji vlastní obranu. Proč bychom měli slepě přijímat nedokonalé vědce? Jsou nedokonalí, protože mění své postavení ve jménu pokroku. Slovo pokrok se používá, když je na začátku nedokonalost. Toto pravidelné měnění standardního poznání ve jménu pokroku dokazuje, že jsou stále nedokonalí. To, že jsou nedokonalí, je fakt, protože získávají poznání nedokonalými smysly. V každém případě se nemůžeme odchýlit od védského poznání. Co se týče příjezdu na festival v Májápuru, musíš přijet, protože potom pojedeme do Manipuru.“ (dŠP Svarúpovi Dámódarovi dásovi, 17. prosince 1975)

 

76-01 „Co se týče ,prachu‘ údajně přivezeného z Měsíce, tento prach lze získat kdekoliv. Již bylo otevřeně připuštěno, že stejný prach je k dispozici i na této planetě Zemi. Všichni tito astronauti a vědci podvádějí. Šríla Vjásadéva je však ta správná autorita. Jen pečlivě studuj Šrímad-Bhágavatam s plnou vírou v Krišnu a gurua a všechno poznání bude vyjeveno.“ (dŠP Trivikramovi Mahárádžovi, 3. ledna 1976)

 

76-02 „Obdržel jsem tvůj dopis a článek s názvem ,Hmota pochází ze života‘. Je velmi pěkný, proč ho nevydat ve Zpátky k Bohu? Musí být vydán ve Zpátky k Bohu. Musíš také vydávat v jiných časopisech. To je náš úkol. Ať protestují, nebo přijmou. Pokud budou protestovat, opět jim odpovíme. Pokud přijmou, pak je to vítězství. Musí být uznáno, že nejsme jen náboženská sekta. Lidé jsou drženi v temnotě, a proto se snažíme, jak nejlépe umíme, dát světu toto. Musíme pracovat v tomto duchu a stát se kvalifikovanými.

Co se týče tvých otázek, hmota je původně duše, a když není duše jasně pochopena, je to hmota. Stejně jako strom je také projevem duchovní duše, ale jeho vědomí je zakryto. Když je poražen, neprotestuje. Pohyblivá živá bytost však má silnější vědomí než strom. Strom však vědomí má. Také vědomí v neprojeveném stavu je hmota; vědomí v plně rozvinutém stavu je duše. Hmota je symbolem nerozvinutého vědomí.“ (dŠP Mádhavovi dásovi, 17. února 1976)

 

76-03 „Zmiňuješ, že se vědci pokoušejí ,zjednodušit tento problém tím, že neberou v úvahu všechny složité faktory, které mohou být přítomny‘. Jaké zjednodušení to je? Že neexistuje Bůh. Jejich postavení je ,kyselé hrozny‘. Pokoušejí se věci pochopit spekulací, a když to nedokáží, říkají, že Bůh neexistuje. Můžeme tuto vědu využít k jejich porážce, stejně jako mám mnoho dalších žáků, jako je Svarúpa Dámódara. Je doktor chemie a nyní používá své vědecké znalosti k tomu, aby porazil jejich ateistické argumenty. Existuje bengálské přísloví: tora sil tora noda, tora bhangi dantera goda. Vezmu tvůj hmoždíř a paličku a vyrazím ti zuby. Znamená to, že používáme vlastní zbraně vědců a s nimi porážíme jejich ateistickou filozofii. Další příklad: Sekera leží před stromem. Strom se ptá: ,Co tady děláš?‘ Sekera odpovídá: ,Přišla jsem, abych tě porazila.‘ Strom potom říká: „Nemůžeš mě porazit sama, ale s pomocí mých potomků to dokážeš.‘ Jde o to, že topůrko sekery je vyrobeno ze dřeva a bez pomoci dřevěného stromu je sekera k ničemu. Podobně můžeme využít naše hmotné poznání k tomu, abychom porazili ateistickou filozofii vědců. Můžeš také pokračovat ve studiích a naučit se, co je sil a noda (hmoždíř a palička), abys dokázal vyrazit jejich dantera goda (vyrazit jim zuby).“ (dŠP Robertovi, 8. března 1976)

 

76-03 „Vědci nemohou vytvořit stroj ze semen. Proč ne? Mohou vytvořit strom na psací stroje, strom na auta, že zasadíš semínko a získáš auto, roste a roste, dokud nemá velikost auta. Nedovedou vytvořit ani jediné vejce, a chystají se stvořit život? A my tomu máme věřit? Jsou to šílenci, je to démonské. Chtějí soutěžit s Bohem.“ (dŠP Satsvarúpovi Mahárádžovi, 23. května 1976)

 

76-06 „Jaký je důkaz, že doletěli na Měsíc? Proč toho nyní nevyužívají a jen zůstávají zticha? Pouze vyplýtvali mnoho peněz, ale není žádný důkaz, že tam byli. Pošetilec vyplýtvá peníze a neudělá nic, a přesto máme věřit, že jsou to vědci? Podle Bhagavad-gíty: yānti deva-vratā devān... [Bg 9.25] bez potřebné kvalifikace, a sice víz atd. nemůžeš jet ani do jiné země, o jiné planetě nemluvě. Planeta Měsíc, Čandralóka, je nebeská planeta. Jak můžeme přijmout, že doletěli na Měsíc? Tvrdíme, že přijímají pošetilce jako vědce.“ (dŠP Purušóttamovi dásovi, 4. června 1976)

 

76-10 „Pokud jde o vědce, pověřili jsme naše vlastní tři vědce, a to Svarúpu Dámódara, Sadápútu a Mádhavu, a přenecháváme tuto záležitost jim, sami nic neříkáme, ale přenecháváme to jim. Mnoho obyčejných lidí jim však nevěří, že doletěli na planetu Měsíc. Jako obyčejní lidé tedy můžeme jednoduše říci, jak mohou prach a kameny odrážet tolik světla, aby osvětlovaly noc, jako Slunce ve dne? Je nesmysl říkat, že Měsíc je plný prachu a kamení. Tak krásná uklidňující planeta plná prachu a kamení bez živých bytostí – to je prostě neuvěřitelné. Jste učencem, myslíte si, že je věrohodné, že prach a kamení mohou v noci ozářit celý vesmír? Je tak uklidňující a krásný. Budu velmi rád, až k tomu od vás dostanu další vysvětlení.“ (dŠP  dr. W. H. Wolf-Rottkayovi, 14. říjen 1976)

 

77-01 „Vědomí Krišny je založeno na dokonalé informaci přijaté od Krišny ve védských písmech jako Bhagavad-gítá a Šrímad-Bhágavatam. Naší metodou není takzvaný výzkum prováděný nedokonalými bytostmi jejich nedokonalými smysly a mentální spekulací. Je obtížné pochopit, proč je tento induktivní proces považován za nejvyšší formu poznávání, jelikož materialističtí vědci, kteří tuto metodu následují, nejsou schopni udělat nic pro vyřešení základních problémů lidstva. Ačkoliv utrácejí miliardy dolarů z veřejných prostředků na podniky, jako je let na Měsíc a sběr tamního prachu, nemohou vyřešit základní strastiplné podmínky – zrození, smrt, stáří a nemoc. Neposkytují nám ani jednoznačnou informaci o příčinách vesmírného projevu, ani – navzdory svým bláznivým tvrzením – nedovedou vytvořit i tu nejmenší formu života. Jak je uvedeno v Bhagavad-gítě, všechno ve vesmíru je ve skutečnosti pod kontrolou Nejvyšší Bytosti, příčiny všech příčin, a to je Šrí Krišna, Nejvyšší Osobnost Božství. Nasloucháním z dokonalého zdroje v podobě Nejvyšší Bytosti lze získat odpovědi na řešení životních utrpení, která začínají seberealizací, poznáním vlastního já jako duše nadřazené tělu. Poznání o příčině a původu života je také dokonale uvedeno. Žádám vás, abyste nejprve důkladně prostudoval tyto védské knihy, které jsem přeložil, a ptal se oddaných v chrámu v New Yorku. Postupně všechny tyto věci pochopíte.“ (dŠP  Charlesi Goldovi, 29. ledna 1977)